Klassifisering av motoroljer

image 1

Smøremidler må være i stand til å garantere en minstekvalitet avhengig av bruksområdet og å definere en spesifikk "ytelse"-verdi som bekreftes og defineres både av laboratorietester og i felten, med en flåte med motorkjøretøyer.

Ytelsesklassifiseringer etableres ofte av internasjonale organer som utvikler, utgir og regelmessig oppdaterer de såkalte " spesifikasjonene " på grunnlag av smørebehov som uttrykt i markedet og på linje med utviklingen av motorteknologien.
I mange tilfeller produserer bil- og/eller motorprodusentene eller nasjonale organer (f.eks. hæren, marinen osv.) sine egne spesifikasjoner.

Ledende internasjonale forbund (API, ACEA, ILSAC og andre) har etablert en klassifisering basert på ytelse som er integrert i standardene til de største bilprodusentene, som igjen etablerer sine egne spesifikasjoner.

Klassifiseringen som gjelder i USA og som gis ut av API (American Petroleum Institute), er delt inn i to grupper: "S" for bensinmotorer; "C" for dieselmotorer. Disse bokstavene følges av nok en bokstav som indikerer smøremiddelets ytelse (f.eks. SJ).

I Europa har forbundet for de ledende bilprodusentene, ACEA (Association des constructeurs Européens d'Automobiles), definert kategoriene og bruksområdene for motoroljer for bensindrevne motorer med bokstaven "A", for dieselmotorer med bokstaven "B" og for kommersielle kjøretøyer med bokstaven "E". Nok en kategori, definert med bokstaven "C", gjelder for Low SAPS-produkter eller kompatibilitet med dieselpartikkelfiltre.

Generelt tenderer ytelsesspesifikasjonene for smøremidler i økende grad å garantere:

  • Lengre intervaller mellom oljeskift -> en tendens til å bruke syntetiske baseoljer
  • Mindre friksjon i bevegelige deler -> lavere viskositet
  • Reduksjon av askedannende komponenter
  • Rättsligt meddelande    Integritetspolicy